Bliv lidt klogere på hvordan Corona-jul skubber negativt til Arbejdsmiljø

Danmark er normalt i førertrøjen, når det kommer til trivsel på arbejdspladsen. Den nuværende situation med Corona giver dog det psykiske arbejdsmiljø åndedrætsbesvær. Psykisk arbejdsmiljø handler om, hvordan man har det på sit arbejde. Det fysiske og psykiske arbejdsmiljø skal helst gå hånd i hånd.

Ifølge en Megafon-undersøgelse foretaget af Jobindex[1], som afdækker arbejdsglæden under Corona, så tegner tallene et dystert billede. 56 pct. af de adspurgte mener, at jobglæden er uændret, mens 35 % mener, at den er blevet dårligere under Corona.

[1] https://www.jobindex.dk/cms/danskernes-jobglaede-forringet-under-corona?lang=da

Jobglæde har man forsket en del og en af dem var den amerikanske psykolog, Frederick Herzberg. Han skelner mellem de faktorer i jobbet, der skaber tilfredshed, og de faktorer, der kan skabe utilfredshed. Det der skaber tilfredshed kaldes motivationsfaktorer, og det der skaber utilfredshed kaldes vedligeholdelsesfaktorer.

Vedligeholdelsesfaktorerne er en slags ’basiskrav’ – hvis de ikke er i orden skaber det utilfredshed, men de skaber dog ikke automatisk tilfredshed, hvis forbedres.  Motivationsfaktorerne er til gengæld dem der skaber tilfredshed og arbejdsglæde, men ikke nødvendigvis utilfredshed, hvis de ikke er i orden.

Motivationsfaktorer

Jobbets indhold

Præstationsmuligheder

Anerkendelse

Ansvar

Indflydelse

Personlige udviklingsmuligheder

Muligheder for forfremmelse

Vedligeholdelsesfaktorer

Løn

Arbejdstid

Frynsegoder

Sociale forhold

Information

Fysiske forhold

Sikkerhed/tryghed

Der er således mange faktorer, der påvirker den enkeltes trivsel og tilfredshed. Og med coronasituationen er der mange faktorer der bliver påvirket ud over det normale. Der er de mange hjemmearbejdspladser, mindre social interaktion, større usikkerhed om fremtiden og meget andet som påvirker vores trivsel og work-life-balance.

Så der er al grund til fortsat at have ekstra fokus rettet på det psykiske arbejdsmiljø!

Du er meget velkommen til at tage fat i mig for en uforpligtende snak om de udfordringer I møder netop hos jer – og hvad man kan gøre ved dem, som ansvarlig leder.

…MIN TELEFON STÅR ALTID ÅBEN FOR DIG

60 71 02 75😊

Psst… vidste du at du kan få lidt ekstra inspiration til dit lederskab, eller work-life-balance, med mine dialogkort? Med kortene får du mulighed for at stille dig selv nogle reflekterende spørgsmål og blive lidt klogere 😉 Du kan bruge dem alene, med en kollega eller ven, eller i en gruppe. Læs mere om dialogkortene her!