Eksamensangst – Overvind din nervøsitet ved eksamen og få bedre resultater

Eksamensangst

De fleste studerende er nervøse eller bange for eksamen. En smule nervøsitet er ofte en fordel, når du skal yde en optimal indsats, da det skærper dine sanser. For nogle bliver denne nervøsitet dog til en belastende nervøsitet eller angstfølelse. Dette kan betyde, at du får dårlige resultater og måske i yderste konsekvens dumper.

Typiske problemer

Eksamensangst tager sig ud på forskellig vis. Det kan være, du ikke kan huske det stof, du skal til eksamen i? Det kan være, din hukommelse svigter eller ’klappen går ned’? Eller at du trods god forberedelse glemmer alt i eksamenssituationen, og angsten for ikke at være god nok og præstere optimalt får overtaget.

Fysiske symptomer

Det kan være, du blot skal tænke på ordet eksamen, så reagerer din krop med angstsymptomer, så som hjertebanken, svedeture og dårlig mave. Disse fysiske gener kan være så udtalte, at du prøver at komme væk fra ubehaget. Det kan være, du overvejer at udsætte eksamen eller stiller spørgsmålstegn ved om det nu også er det rigtige studie. Måske overvejer du ligefrem at droppe helt ud. Dette er helt normale reaktioner og tanker.

Årsager og psykiske barrierer

Nogle af årsagerne til at du føler eksamensangst kan blandt andet være:

  • Du er perfektionist og stiller ekstremt høje krav til dig selv
  • Du har præstationsangst, fordi du føler dig usikker på dig selv
  • Du mangler motivationen og har derfor ikke ydet den rette indsats op til eksamen
  • Du føler ikke, du har de nødvendige evner, og måske har du urealistiske tanker om eksamen
  • Du har måske et lavt selvværd og føler dig ikke god nok
  • Du kan ikke koncentrere dig og forberede dig optimalt.

Pris og mere information

Pris for et eksamenscoaching forløb bestående af 3 samtaler af hver 1 time er 2.100 kr. i alt (700 kr. pr. time). Dette gælder KUN studerende, der kan fremvise studiedokumentation/studiekort. Normalpris er 945 kr. pr. time.

Er du interesseret i at høre mere om, hvordan du kan få hjælp til at slippe af med din angst, så ring eller sms gerne til mig nu på 60 71 02 75. Så tager vi en kort snak om din situation, og hvad der kan gøres.

Fakta

Angst rammer ca. 350.000 danskere (7%) i løbet et af et år, hvilket har store omkostninger for den angstramte. Eksempler på angst kan være eksamensangst, social angst eller panikangst. I kognitiv terapi bliver du introduceret i, hvordan angsten kan takles, hvilke signaler du skal være opmærksom på, og hvordan du selv kan være med til at håndtere og forebygge angstanfald. Ligeledes får du redskaber og metoder til at eliminere tilbagefald.

Hvad siger de personer, der har været i behandling af eksamensangst hos CopenPsyk?

“Jeg kontaktede Copenpsyk fordi jeg havde problemer med at gå til eksamen. Jeg blev voldsomt nervøs og eksamerne og tiden op til blev en dårligere og dårligere oplevelse. Mit mål med forløbet hos Copenpsyk var derfor, at jeg skulle blive bedre til at gå til eksaminer, for det var jeg dårlig til. Igennem mit forløb hos Copenpsyk fandt jeg dog ud af, at det ikke handlede om, at jeg ikke var god til at gå til eksaminer. Det handlede om, at jeg ikke troede på mig selv, at jeg ikke mente, at jeg var klog eller dygtig nok til mit studie på statskundskab. Det handlede også om, at jeg havde tårnhøje forventninger til mig selv, og jeg følte også, at min omverden havde høje forventninger til mig.

I forløbet hos Copenpsyk ændrede mit mål sig fra at handle om at få høje karakterer, til at handle om at få en god oplevelse ved eksamen. Mit mål handlede om at lære mig selv, at jeg er god nok, at jeg godt kan, og at det værste, der kan ske er, at jeg får en lidt dårlig karakter. Når jeg bliver nervøs og angst for at skulle præstere så åbner jeg den værktøjskasse som jeg med tiden har fået hos Copenpsyk. Så ved jeg, hvilke spørgsmål jeg skal stille mig selv, og hvad jeg skal fortælle mig selv når jeg stiller de spørgsmål. Det får mig overbevist om, at det nok skal gå.

Jeg har allerede anbefalet Copenpsyk til flere bekendte, der kæmpede med nogle af de udfordringer jeg har haft, og jeg anbefaler fortsat Copenpsyk til alle, der ønsker at blive gladere for sig selv, ønsker at prioritere anderledes, og alle der gerne vil arbejde med sig selv.”

Christina RossUniversitetsstuderende