Lene Sheila Gjørup

Hvad er Psykisk Arbejdsmiljø?

Psykisk Arbejdsmiljø er en svær størrelse. Når jeg er ude at undervise og kører forskellige processer omkring Psykisk arbejdsmiljø i virksomheder og organisationer spørger jeg altid folk, hvad de tænker om Psykisk arbejdsmiljø og hvad det handler om?

Mange svarer på det spørgsmål at:

  • Psykisk Arbejdsmiljø handler om den måde vi er sammen på
  • Psykisk Arbejdsmiljø handler om din og min trivsel og vores well being
  • De siger også tit at Psykisk Arbejdsmiljø handler om kommunikation og den måde vi taler til hinanden på
  • Og at Psykisk Arbejdsmiljø handler om work life balance
  • Men de siger også at Psykisk arbejdsmiljø handler om tonen på arbejdspladsen
  • Ofte hører jeg også folk sige at Psykisk arbejdsmiljø er god arbejdslyst og at Psykisk arbejdsmiljø handler om din, min og vores arbejdsglæde
Psykisk arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen

Hvad betyder Psykisk arbejdsmiljø?

Hvis vi kigger på definitionen, så kan Psykisk arbejdsmiljø beskrives således:

”Det psykiske arbejdsmiljø handler om de forhold på arbejdspladsen, der har betydning for den enkeltes helbred, trivsel og udviklingsmulighed”

Dette er en ultra kort og præcis beskrivelse som de fleste kan tjekke ind på…men så er der bare det at det er lettere sagt end gjort!

Psykisk arbejdsmiljø betyder alt for os mennesker – men det betyder lige så meget for de virksomheder og organisationer vi arbejde for og i. Uden god trivsel, psykisk sundhed og mental stærke medarbejder ingen god forretning. Fordi det er de gode psykiske stabile medarbejdere og deres trivsel der får hjulene til at kører rundt og skabe en sund og bæredygtig forretning.

Hvis man er en virksomhed eller en organisation med en grøn og bæredygtig profil, som også har et ben i FN’s verdensmål, så kan man heller ikke i dag komme uden om det Psykiske arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen.

En hver virksomhed med respekt for sig selv og sine medarbejdere har i dag en trivselspolitik og en agenda for hvordan de vedligeholder, plejer og forebygger Psykisk arbejdsmiljø. Og de der ikke har gjort sig sådanne tanker, er velkommen til at give mig et ring så det Psykiske arbejdsmiljø bliver forankret korrekt, forsvarligt og bæredygtigt i forhold til jeres strategi.

FNs verdensmål

Hvad gør stress ved dig og dine kollega og et dårligt psykisk arbejdsmiljø?

  • Manglende arbejdslyst
  • Diffus arbejdsindsats
  • Kort lunte
  • Dalende effektivitet
  • Dårlig samarbejdsevne
  • Højt sygefravær

Og husk på at den nyeste forskning antyder at stress smitter!

hvordan-du-kommer-stress-til-livs

Hvem har ansvaret for Psykisk arbejdsmiljø?

Jeg plejer at sige at Psykisk arbejdsmiljø er alles ansvar. Når det så er sagt så kommer de store linjer jo oppefra som du sikkert allerede ved.

Alle i bestyrelsen har ansvar for det Psykiske arbejdsmiljø. Dig som virksomhedsejer har Psykisk arbejdsmiljø som dit ansvar. Det er bare at tage et kig på arbejdstilsynets hjemmeside, hvis man er i tvivl om reglerne.

Uden en strategisk indsats for trivsel og det psykiske arbejdsmiljø bliver det yderst svært nu og fremadrettet at rekruttere. De unge mennesker ved nemlig lige nøjagtig hvad de vil have og hvor de skal lede…og det er her de vil søge hen.

Mange undersøgelser peger yderligere i dag på at trivsel og Psykisk arbejdsmiljø værdsættes højre en løn, bonusordninger og andre goder hos de ansatte. Så mine varmeste anbefalinger er til dig og jer, at det er bare med at komme i arbejdstøjet og gøre jer nogle tanker om dette og få handlet på det.

Jeg plejer at sige at investere i psykisk arbejdsmiljø er SUND FORNUFT…men ikke nok med det…Det er også en bæredygtig indsats, der understøtter jeres virksomheds sammenhængskræft.

…Og har I brug for et godt råd eller vejledning er du og din virksomhed altid velkommen til at ringe direkte på tlf: 60 71 02 75

Det er i første omgang altid helt omkostningsfrit og gratis 😊

6 tips til Psykisk arbejdsmiljø på et strategisk plan

Her har du en ultra kort guide til hvordan du som leder kan komme godt fra start, i arbejdet med det Psykiske arbejdsmiljø

Du kan frit og gratis som leder eller HR hente din guide som pdf-fil HER

Rigtig god arbejdslyst 😊

Og min telefon står altid åben for dig hvis du har nogle spørgsmål på tlf: 60 71 02 75

Gå ikke glip af mit Inspirationsbrev for erhverv!

Her får du flere tips til bedre trivsel, mere overskud og mindre stress

– du kan tilmelde dig her!

Læs også mere om Work Life Balance og få bedre trivsel med dette selvhjælpsværktøj: