TØR DU AT MÆRKE EFTER…

Mere end 7 procent antages at være ramt af angst og denne tendens er KUN stigende – læs her hvordan du kan overvinde din nervøsitet eller angst og få 3 gode råd med på vejen.

Eksamenstiden står for døren og er et meget godt eksempel på at angst og nervøsitet tager over og banker på. En smule nervøsitet er ofte en fordel, når du skal yde en optimal indsats, da det skærper dine sanser. For nogle bliver denne nervøsitet meget belastende og negativ og nærmest en angstfølelse, som er ubærlig og skyder livskvaliteten i sænk. Dette kan betyde at man får dårlige resultater og måske i yderste konsekvens dumper eller ikke får jobbet man søger o.l. Er du een af de ca. 350.000 danskere der rammes af angst eller kender du een der er, så læs videre her.

Angsten har mange ansigter…

Angsten har mange ansigter - tør du mærke efter?

Angst tager sig ud på forskellig vis. Det kan være du ikke kan huske det stof, du skal kunne? Det kan være din hukommelse svigter eller ’klappen går ned’ eller at du trods god forberedelse glemmer alt eller angsten for ikke at være god nok får overtaget.

Hvis du tør at lytte efter!

Din krop vil altid fortælle dig om angst-symptomer hvis du lytter efter. Det der er kendetegn kan være hjertebanken, svedeture og urolig mave. Disse fysiske gener kan være så udtalte at du prøver at komme væk fra ubehaget. Det kan være du overvejer at udsætte eksamen, stiller spørgsmålstegn ved om det nu også er den rigtige beslutning. Måske overvejer du ligefrem at droppe noget eller undvige det som er svært eller uoverskueligt. Dette er helt normale reaktioner, da vi overordnet set ønsker at flygte for ubehaglige situationer. Dog skal du spørge dig selv om det er ‘naturlige reaktioner’? og spørge dig selv om det er normalt at reagere så voldsomt.

Læs også: Lad ikke angsten styre dit liv – Få hjælp til at slippe af med din angst med angst behandling

Årsager og psykiske barrierer til angst

Nogle af årsagerne til at du føler angst kan blandt andet være:

  • Du er perfektionist og stiller ekstremt høje krav til dig selv.
  • Du har præstationsangst, fordi du føler dig usikker på dig selv.
  • Du mangler motivationen og har derfor ikke ydet den rette indsats.
  • Du føler ikke du har de nødvendige evner og måske har du urealistiske tanker om noget bestemt.
  • Du har måske et lavt selvværd og føler dig ikke god nok.
  • Du kan ikke koncentrere dig og forberede dig optimalt.

3 gode råd til at håndtere din angst

1. Tænk på hvordan du tænker om den ting du er angst for.
2. Er det realistisk sådan som du føler eller tænker herom.
3. Søg støtte og få værktøjer til at håndtere det du frygter allermest – dette vil med sikkerhed øge din livskvalitet.